Kız Kulesi Neden Yapıldı

Elin Eyfel Kulesi'ni merak ediyorsam Kız Kulesi'ni de merak ederim ben arkadaş.Bizim Kız Kulemizin ne eksiği varmış değil mi? Üşenmedim araştırdım.Kız Kulemizin tarihi nedir?Neden yapılmıştır?Okudum,anladım sizlere de kısaca açıklayacağım.


Kız Kulesi'nin çeşitli rivayetleri varmış,zamanında her kafadan bir ses her hayal gücünden bir parça anlatılmış efsanelere karışmış yani.Bu kulenin tam yeri , İstanbul Boğazı'nın Marmara Denizi'ne yakın kısmında, Salacak açıklarında yer alan küçük adacık üzerinde inşa edilmiş.Ben hep merak ederdim hatta fikir yürütürdüm. Kız Kulesi'ni denizi doldurarak mı inşa etmişler sorusu hep aklıma takılırdı.Meğerse adacık üzerindeymiş.Ayrıca Üsküdar da Bizans'tan kalan tek yapı olma özelliği de varmış.M.Ö 24 yıllarına kadar uzanan tarihi varmış.Yani;anlayacağınız bayağı eski bir yapı.Kule vergi alınmak amacıyla zamanında kullanılmış o ara büyük zincir çekilmiş Anadolu ve Avrupayı bölmüşler yani; bu zinciri kule taşıyamamış ve yıkılmış zamanında hatta kalıntıları bakıldığı zaman kuleden, denizin içerisinde gözüküyormuş.
Her neyse; Avrupalı tarihçiler buraya Leander Kulesi derken; Evliya Çelebi kuleyi şöyle tarif etmiş.
''Deniz içinde karadan bir ok atımı uzak, dört köşe, sanatkarane yapılmış bir yüksek kuledir. Yüksekliği tam 80 (seksen) arşındır. Sathı mesehası iki yüz adımdır. İki taraftan yerde kapısı vardır.''
Kulenin temelleri ve alt katın önemli bölümleri II. Mehmed devri yapısı olurken ; üstündeki madalyon halindeki bir mermer levhada, kuleye şimdiki şeklini veren Sultan II. Mahmud'un, Hattat Rasim’in kaleminden çıkmış 1832 tarihli bir tuğrası varmış. Kulenin etrafındaki sahanlık geniş kaplanmış,Kulenin Eminönü tarafı daha genişçe olup burada bir de sarnıç varmış.
Kule ilk olarak Yunan döneminde bir mezara ev sahipliği yapmış, Bizans döneminde inşa edilen ek bina ile gümrük istasyonu olarak kullanılmış,Osmanlı döneminde ise gösteri platformundan, savunma kalesine, sürgün istasyonundan, karantina odasına kadar birçok işlev yüklenmiş,yüzyıllardan beri varlığı ile insanlara, geceleri ise geçen gemilere göz kırpan feneri ile yol gösterme işlevi yapmış bir yapıymış. Kız Kulesi 2000 yılında restore edilerek, yemek yenilen bir mekan haline getirilmiş ulaşım ise; Salacak ve Ortaköy'den sandallarla yapılmaktaymış.Son olarak geçmişten geleceğe isimleri şöyle olmuş; 
Antik Çağ'da Arkla (küçük kale) ve Damialis (dana yavrusu) ,bir ara "Tour de Leandros" (Leandros'un kulesi), şimdi ise Kız Kulesi ismini almıştır.
Umarım açıklayıcı olmuştur.

Yorum Gönder

0 Yorumlar